Læringsmål 1
1
Jeg skriver og læser tal op til 9.999 og omskriver romertal fra 1 til 10 til arabertal og omvendt.
2
Jeg skriver og læser tal op til 99.999 og omskriver romertal fra 1 til 20 til arabertal og omvendt.
3
Jeg skriver og læser tal op til millioner og omskriver romertal fra 1-100 til arabertal og omvendt.
Læringsmål 2
1
Jeg adderer, subtraherer, multiplicerer og dividerer ved hovedregning store hele tal med 10 eller 100.
2
Jeg adderer og subtraherer ved hovedregning store tal og decimaltal med 10, 100 eller 1.000 samt multiplicerer og dividerer store tal og decimaltal med 10 og 100.
3
Jeg adderer og subtraherer ved hovedregning store tal med op til 7 cifre af typen 123.451 – 20.000 samt multiplicerer og dividerer store tal og decimaltal med 10, 100 og 1000.
Læringsmål 3
1
Jeg skriver brøkdele ud fra en illustration og trækker brøker fra hinanden med støtte i konkrete materialer.
2
Jeg skriver regnehistorier med brøker, tegner mig frem ved hjælp af brøkcirkler til addition og omskriver uægte brøker til blandede tal subtraktion af brøker med samme nævner.
3
og formulerer regler for addition og subtraktion af et helt tal og en brøk med visuelle brøkcirkler som støtte og forklarer, hvordan man kan bestemme, om en brøk kan omskrives til et blandet tal.
Læringsmål 4
1
Jeg udpeger brøker med samme værdi ved fx at farve 1/2 og 2/4 i brøkcirkler og sammenligne det farvede område.
2
Jeg giver eksempler på at forlængede og forkortede brøker ved at tegne mig frem.
3
Jeg forlænger og forkorter brøker ved at gange eller dele i tæller og nævner og forklarer, hvorfor det ikke ændrer størrelsen af brøken at forlænge og forkorte.
Læringsmål 5
1
Jeg omskriver med støtte i konkrete materialer mellem brøker, decimaltal og procent af typen 50%, 0,50 og 1/2 og sætter tal af typen 0,1, ¼, ½ i rækkefølge.
2
Jeg omskriver brøker af typen ½, ¼, ⅕, 1/10 og 1/100 til decimaltal, forbinder udvalgte brøker med procent og decimaltal samt sætter tal i rækkefølge ud fra pladsværdi ved at omskrive til decimaltal.
3
Jeg omskriver ved hovedregning brøker til decimaltal, ræsonnerer mig frem til metoder til omskrivninger af brøker til procent og decimaltal samt sætter tal i rækkefølge ud fra pladsværdi.
Læringsmål 6
1
Jeg anvender en tallinje med positive og negative tal til addition og subtraktion.
2
Jeg regner additions- og subtraktionsstykker med et-cifrede positive og negative tal.
3
Jeg regner additions- og subtraktionsstykker med flercifrede positive og negative tal.
Læringsmål 7
1
Jeg giver enkle eksempler på brugen af negative tal i hverdagen fx måling af temperatur og løser med støtte i fx tallinjen regnehistorier, hvor et- og tocifrede positive og negative tal indgår.
2
Jeg giver eksempler på brugen af negative tal fx temperaturer og kontoudskrifter og løser regnehistorier ved at illustrere løsningen.
3
Jeg giver flere eksempler på brugen af negative tal i hverdagen, løser regnehistorier og formulerer egne regnehistorier med negative tal.